Første møte med Biene. De kom til Skolehagen før sommeren, og fjorårets 6. trinn tok imot to bikuber som kom med birøkter Toril. I hver kube var det 20.000 bier som skulle vokse seg flere i løpet av sommeren. På bildet ser dere elevene som tar imot og hilser på alle biene.
Biene liker seg godt på hatten til birøktergjengen.
Inne i bikuben finnes det tavler med honning eller yngel. Her sjekker vi om hvor mye honning biene har laget. Vi leter etter dronningen. Det finnes en dronning i hver kube. Dronningen er markert med en hvit prikk på ryggen og den er mye større enn de andre biene i kuben.
Honning med tiden:
Etter en lang sommer og en kortere høst er det på tide å høste honningen som biene har laget.
Alt utstyret til Skolehagen ligger i et lite hus. Huset er laget av restmaterialer fra gamle gårder. Ved siden av utstyrsboden er det en plass man kan sitte og fyre i bålpanna.
Vi har malt rammen på bikuben. Denne har blitt høyere etter hvert som biene har blitt flere og fler og produsert honning. Nå skal vi høste honningen.
Når vi høster honningen, tar vi av rammer og tar ut tavlene av rammene. Vi må børste av alle biene slik at de ikke blir klemt eller dør når vi henter honningen. Biene skal være igjen i kuben og passe på dronningen.
Slynging:
Når honningen er høstet så tok vi de med tilbake til skolen for å slynge honningen.
Her tar vi ut tavlene av rammene. Disse har mye honning i cellene. Voksen beskytter honningen i cellene.
Her fjerner vi voksen med en skrellegaffel. Dette gjør vi for å få tilgang til honningen. Tavlen plasseres i et skrellekar. Her samles voksen i riste og noe honningen renner ut i karet under.
Cellene som er mørkere er tavler som er brukt flere ganger. Biene lager cellene i kuben og vi kan bruke tavlene om igjen.
Her har vi slyngemaskinen. Vi putter ned fire tavler mot veggen i maskinen.
Her ser du tavlene i maskinen. Vi må starte maskinen litt sakte og gå fortere og fortere. Hvis vi starter for fort vil tavlene knekke fordi honningen er så tung. På sidene i maskinene ser vi honningen som flyr ut av tavlene, treffer og renner ned.
Honning som samler seg i bunnen renner ut i en kran. Så renner det i en sil. Da vil det som er klumpete, voksen og bøss samler seg i silen. Resten av honningen faller ned i bøtten.
Honning kjemi:
Vi blander inn en krystallisert honning i vår ny slynget honning. Vår honning blir lysere og mer kremete.
Vi må blande inn podehonningen godt. Vi rørte i tre dager.
Flytende gull på glass:
Nå er det tid for å tappe honningen på glass.
Her tapper vi honning på glass. Dette gjør vi ved å åpne luka og da renner det honning i glasset. Trikset er å lukke tidsnok slik at det fylles helt perfekt. Hvis man lukker den for sent vil det renne over og glasset blir klissete.
Her ser vi honningen tappet på glasset.
Ferdigpyntet klar til å selges på lysaksjonen. Vi har satt på etikker. Da har vi brukt melk som lim. Veldig rart men Det fungerer bra. På vårt personlige produkt har vi også satt på en lapp og laget et mer pyntet lokk. Alle som ønsker kan kjøpe honning på Lysaksjonen i Kunnskapstrappen.
Takk til Torill!
Vi kunne ikke klart dette uten deg! Vi har lært masse om bier, honning og birøkting. Og 7. trinn er veldig takknemlige for innsatsen til Torill.