Munan Øvrelid

Kunst Munan Øvrelid

Munan Øvrelid, f. 1978
Fugler og mat, tverrsum i 9-gangeren, olivengrønn, Foss og stein, tverrsum i 8-gangeren, turkis, Barn og lek, tverrsum i 7-gangeren, brun, Tidevann og sandstrand, tverrsum i 6-gangeren, magenta og Tidevann og klipper, tverrsum i 5-gangeren, grønn , alle 2016
håndmalte, keramiske gulvfliser, monotypier
varierende størrelser

Munan Øvrelids kunstprosjekt i mellombygget tar utgangspunkt i gangetabellen. Gjennom egenproduserte fliser på gulvet utfoldes ulike matematiske oppgaver og prinsipper. Verket inviterer til å se gangetabellen på alternative måter. Vi blir nødt til å tenke over og se etter hvordan det hele henger sammen. Bruken av farge og det maleriske uttrykket skaper samtidig en vakker helhet. Det fliselagte gulvverket ledsages av grafiske trykk der kobberplatene har blitt preget av å være i kontakt med barn, fugler, vann og sand. Typisk for Øvrelid er hvordan han bringer ulike typer vitenskap og naturlige prosesser inn i kunsten. Han er opptatt av ting som kan observeres, registreres, måles, samles og arkiveres. Øvrelid skaper sine egne systemer, men med rot i vitenskap og virkeligheten. Det handler ofte om sanselige erfaringer og enkle oppdagelser, der naturen spiller en viktig rolle.

Teknisk om verket:
Monotypiene, i den grafiske teknikken dyptrykk, er trykket på Hanemule trykkpapir med charbonel oljebasert trykksverte. Keramiske gulvfliser er malt med forskjellige keramiske lasurer og deretter brent. Flisene er frostbestandige, vannavstøtende og av den sterkeste sorten.

Munan Øvrelid